Vanliga frågor och svar!

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Finner du inte svaret kan du skriva din fråga i kontaktformuläret nedan så svarar vi så fort vi kan!

Hur lägger jag in mina uppgifter i Beonline?

Första gången klickar Du på ”Registrera dig som mystery shopper” längst upp på hemsidan. Där fyller Du in genrella uppgifter om dig själv såsom namn, personnummer och kontaktuppgifter. Du måste fylla i alla obligatoriska uppgifter. När Du är färdig klickar Du på spara och då lagras Dina uppgifter och du kommer att få ett email med dina inloggningsuppgifter. Därefter har du en profil i systemet och kan lägga in CV, referenser, foto och annan information om Dig själv.

Vem ska jag ange som referens?

Helst ska det vara en arbetsledare från de två senaste/längsta anställningarna. Om Du inte har några referenser från tidigare anställningar kan Du ange någon person som känner Dig väl t.ex. en lärare, ledare eller styrelsemedlem i någon organisation där Du är/har varit verksam i. Om du har arbetat för ett marknadsundersöknings- eller mystery shoppingföretag, måste du ange dem som referens

När och hur betalas lönen ut?

Lönen betalas ut den 25:e månaden efter utfört uppdrag till det kontonummer du angivit i avtalet, förutsatt att verifikation för utfört uppdrag skickats till Better Business i tid. Alla besök måste verifieras med antingen, kvitto eller liknande. I guidelines för respektive uppdrag får du anvisningar om hur/när du skall förvara och skicka verifikationen till Better Business. I de allra flesta fall laddas verifikatet upp digitalt direkt i BeOnline. 

Hur får jag ersättning för utlägg?

Utlägg över 500 kr betalar vi ut snarast möjligt efter det att kvittot har godkänts. Utlägg under 500 kr betalas ut i samband med lönen. Kvittot måste vara oss tillhanda senast den 5:e månaden för att utlägget skall kunna betalas ut den efterföljande månaden. Skulle inte kvittot kommit oss före den 5:e betalas utlägget ut vid nästa lönekörning (nästa månad). Ta kopia på kvittot och spara det i 3 månader. Om du har fått tillåtelse av projektledaren att skicka ett handskrivet kvitto kan du ladda hem det här. Skriv ut kvittot, underteckna och skicka in det med post till Better Business.

Hur får jag utbildning/instruktioner?

Alla våra shoppers får briefing per telefon innan de utför ett nytt uppdrag alternativt via certifikat. Vid briefingen går vi tillsammans igenom vad Du skall göra och hur Du skall bete Dig vid uppdraget. Då har vi även möjlighet att stämma av att Du förstått guidelines och checklista korrekt. Det är viktigt att Du läst igenom dessa innan Du ringer för briefing. Ofta genomförs briefingen vid enskilda telefonsamtal mellan Mystery Shoppern och Projektledaren för uppdraget. Ibland genomförs briefingen för flera Mystery Shoppers samtidigt vid en telefonkonferens 

Hur gör jag för att anmäla mig till ett uppdrag?

Du måste själv vara aktiv och logga in i BeOnline. Under länken ”lediga uppdrag” finns annonser för de uppdrag som är aktuella just nu. Om du klickar på uppdraget kan Du läsa lite mera. Uppfyller du kraven för besöket och tycker det är intressant fyller du i intresseanmälan och skickar in. 

Det går inte att logga in?

Om du inte kommer in på betterbusiness.se ligger hemsidan förmodligen tillfälligt nere. Om du kommer till inloggningssidan och skriver in korrekt användarnamn och lösenord men ändå inte kan komma in i systemet kan du behöva justera säkerhetsinställningarna i din webbläsare. I Internet Explorer väljer Du Verktyg -> Internet-alternativ och under fliken Sekretess kan du lägga till vår hemsida under Webbplatser. klicka på Redigera och skriv in https://www.betterbusiness.se/och Klicka sedan på Tillåt. Alternativt kan du dra ner sekretessnivån ett steg på skjutreglaget. Spara inställningarna och starta om webbläsaren samt försök sedan att logga in igen.

Kan jag berätta för andra att jag har genomfört uppdrag som Mystery Shopper för Better Business?

Ja, vi ser gärna att du berättar för andra att du har genomfört uppdrag, vad Mystery Shopping är och vilken typ av uppdrag Better Business arbetar med. Men Du får ALDRIG avslöja vilka företag/enheter som du besökt som Mystery Shopper. Du får inte heller vidarebefordra någon som helst information om checklistor, guidelines eller din bedömning/upplevelse av dina besök. 

Kontakta oss med
din fråga

Fyll i formuläret så svarar vi så snart som möjligt!